Menu główne:
ROWER TO TEŻ POJAZD - c.d.
dodatkowe uwagi Alka dotyczące artykułu Presesa :-)
Ponieważ zauważyłem na stronce ktświt'u artykuł o kodeksie drogowym mam kilka uwag.
Zabrakło w nim punktu 1 (poniżej) - wiele osób o tym nie wie, także kierowcy tego nie wiedzą lub olewają, a w punkcie 2 jest ogromny wyjątek (a mianowicie można jechać parami gdy nie utrudnia się ruchu).
1. Jednoznaczne określenie pierwszeństwa rowerzysty w sytuacji, gdy droga rowerowa przecina ulicę poprzeczną, w którą skręca samochód.
Jeżeli samochód skręca z drogi głównej w prawo lub w lewo, jest bezwarunkowo zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa przejeżdżającemu przez jezdnię cykliście. W razie kolizji winę ponosi kierowca.
2. Dopuszczenie poruszania się po jezdni rowerzystów obok siebie, o ile nie utrudnia to ruchu. Dzięki temu jazda w peletonie lub poruszanie się obok siebie na pustej, mało uczęszczanej drodze stają się wreszcie legalne.
Uwaga: zmuszenie samochodu do zmiany pasa przy wyprzedzaniu na kilku-pasmowej jezdni nie jest utrudnianiem ruchu.
Poza tym warto pamiętać, że czasami czasami nie ma możliwości wyprzedzenia z zachowaniem bezpiecznej odległości nawet pojedynczego rowerzysty. W takiej sytuacji rowery jadące obok siebie są ułatwieniem, ponieważ zajmują mniejszą powierzchnię (skrócenie manewru wyprzedzania).
Alek
ROWER TO TEŻ POJAZD !
uaktualnienione przepisy z nowego kodeksu drogowego dotyczące rowerów - wybrane najważniejsze
1 stycznia 2013 weszły w życie kolejne przepisy zmieniające dopuszczalną wysokość montowania światła i regulujące warunki techniczne przyczepek.
Obowiązkowe wyposażenie roweru:
Oświetlenie roweru
Z przodu co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej.
Z tyłu co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz, co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt.
Rower, którego konstrukcja uniemożliwia / zasłania sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką musi być wyposażone w dodatkowe kierunkowskazy
Wymagania wobec oświetlenia
Dopuszcza się, aby światła (oprócz tylnego odblaskowego) były zdemontowane, jeżeli rowerzysta nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.
Światła, zarówno przednie jak i tylne, mogą być migające. Muszą świecić na tyle mocno, by były widoczne z odległości 150m
Z tyłu nie może być widoczne białe światło, a z przodu czerwone
Światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m
Oświetlenie przednie i tylne musi być zamontowanie na wysokości nie większej niż 150cm i nie mniejszej niż 25cm
Inne obowiązkowe wyposażenie roweru i wózka rowerowego
co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec
dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku
Inne zmiany:
Art.33 - Przepisy dodatkowe o ruchu rowerów, motorowerów, pojazdów zaprzęgowych.
- Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów jeżeli są one wyznaczone dla kierunku w którym się porusza lub zamierza skręcić.
- Kierujący rowerem korzystając z drogi dla rowerów i pieszych jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym!
- Kierujący rowerem, wózkiem rowerowym, motorowerem, pojazdem zaprzęgowym, wózkiem ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem, są zobowiązane poruszać się po poboczu chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.
- Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach Art.11 ust. 1-3 jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.
- Na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim kierujący rowerem, motorowerem lub motocyklem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeśli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku z zastrzeżeniem art. 33 ust.1. (w tym rondo - zapobiega to sytuacji gdy wyprzedzający rowerzystę na skrzyżowaniu pojazd skręca w prawo i zajeżdża mu drogę – dotychczas rowerzysta miał jechać prawą stroną drogi).
Art.24./ pkt. 12 - Wyprzedzanie
- Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower, powoli jadące pojazdy z ich prawej strony. (przepis ten nie znosi innych przepisów – nie wolno wyprzedzać na skrzyżowaniach).
UWAGA!
Przepisy te są nowe, zawarte w Rozp. Min. Transp. i mogą być nie znane innym użytkownikom drogi, więc pamiętaj: rowerzysta zawsze przegra z każdym pojazdem!
Jeżeli uważasz, że masz pierwszeństwo to i tak pierwszeństwo ma – czołg, kombajn Bizon, tir i walec drogowy !
Taryfikator mandatów dla rowerzysty:
Mandat - 50 zł otrzymasz za przewinienia:
- Gdy nie posiadasz następujących elementów wyposażenia – światła białego po zmroku lub w tunelu, dzwonka rowerowego, sprawnego przynajmniej jednego hamulca.
- Gdy nie korzystasz z drogi rowerowej lub pasa dla rowerów który jest wyznaczony dla kierunku ruchu w którym się poruszasz.
- Gdy na chodniku lub drodze dla pieszych i rowerzystów nie ustąpisz pierwszeństwa pieszym.
- Gdy na czas nie opuścisz śluzy rowerowej ( kiedy auta zatrzymują się na czerwonym świetle, rowerzyści mogą minąć je i wjechać do śluzy ustawiając się przed samochodami).
- Gdy jedziesz bez trzymania przynajmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach.
- Gdy jedziesz chodnikiem dla pieszych jeżeli jest to zabronione ( możesz jechać gdy prędkość na jezdni jest wyższa niż 50 km/godz. i chodnik ma 2 m szerokości, lub jest silny wiatr, ulewa, śnieg, gołoledź , gęsta mgła czyniące jazdę jezdnią , niebezpieczną albo gdy opiekujesz się dzieckiem do 10 lat jadącym rowerem)
Mandat - 100 zł otrzymasz za:
- czepianie się innych pojazdów
Mandat - 150 zł otrzymasz za:
- przewożenie rowerem lub wózkiem osoby w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem narkotyków
Mandat - 200 zł otrzymasz za :
- jazdę parami i utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu drogowego
Sprawa karna – to jazda po spożyciu alkoholu - zagrożone wyrokiem grzywny lub pozbawienia wolności
Prezes
TECHNIKA JAZDY NA ROWERZE
PODJAZDY
1 - Częstym błędem jest nabieranie prędkości przed DŁUGIM podjazdem i próba pokonania go z rozpędu. Po kilkunastu metrach prędkość spadnie na tyle że nie pozwoli zredukować przełożenia i podjazd pokonasz... z buta! Dlatego emocje na bok, PRZED podjazdem ZREDUKUJ PRZEŁOŻENIA i utrzymuj kadencję (tempo)! Wpierw zrzuć na średni (2) tryb suportu (przy pedałach) lub mały (1) gdy kondycja słaba. Następnie zrzucaj przełożenia kasety (tryby tylnego koła) na coraz niższe (aż do 1).
2 - Musisz też zmienić pozycję! Przesuń się na siodełku DO PRZODU.
3 - Przy podjeździe w terenie, obserwuj trasę przejazdu - omijaj piach, korzenie, nie wykonuj gwałtownych skrętów, bo wiadomo... z buta!
ZJAZDY
1 - Jeżeli sobie wmówisz że nie zjedziesz to się poddasz! NAJWIĘKSZĄ stromiznę można pokonać, jedynym warunkiem jest PANOWANIE nad prędkością zjazdu!
2 - Podstawową sprawą jest przesunięcie się na siodełku DO TYŁU, przy bardzo stromym zjeździe nawet poza siodełko!
3 - Pedały ustaw poziomo, ugnij nogi w kolanach.
4 - Ręce na klamkach hamulców ! Hamuj delikatnie, kontroluj prędkość! Staraj się hamować tylnym hamulcem i delikatnie przednim. Uważaj na zablokowanie przedniego koła... wyprzedzisz swój rower! Unikaj też zablokowania tylnego koła, zarzuci, staniesz bokiem..gleba! HAMUJ SEKWENCYJNIE z wyczuciem a zjedziesz bezpiecznie!
ZAKRĘT PRZY ZJEŹDZIE
1 - Zmniejsz prędkość PRZED zakrętem, a nie w trakcie!!!
2 - Zakręt inicjujemy przy pomocy kolan i bioder, pochylamy rower DO ŚRODKA zakrętu (przeciwdziałanie sile odśrodkowej), dopiero później wspomagamy zakręcanie kierownicą.
3 - Wewnętrzny pedał wyżej, kolano DO ŚRODKA zakrętu, zewnętrzne kolano docisnąć do ramy.
4 - Pedałowanie zacząć przy WYJŚCIU z zakrętu - uwaga na pochylenie i odległość >pedał/gleba<.
UWAGI:
- krótkie (wąskie) kierownice - nawet niewielki ruch powoduje duże zmiany kierunku!
- tracąc równowagę w zakręcie staraj się podeprzeć nogą - gdy nie panujesz nad rowerem przewracaj się NA BOK! Najgroźniejsze jest gwałtowne hamowanie, przelecisz przed kierownicę a na ciebie spadnie rower!
Życzę miłej i efektywnej jazdy - trening czyni mistrza > spróbuj jechać po namalowanej linii < nie jest łatwo!
Konserwacja i naprawa
http://instrukcja.pl/kategorie/rowery_i_akcesoria
Katalog Rowerowy 2008 - Poradniki - Oświaty kaganek. Leksykon terminologii
http://www.katalogrowerowy.pl/poradnik.php?id_artykulu=8
Warsztat- dosyć przystępnie opisane regulacje przerzutki,konserwacja łańcucha itp.
http://www.bike-team.kwidzyn.pl
Bad Mountain Bike Crash !!!
http://www.youtube.com/watch?v=t5lhnr0DM04&feature=related
Danny Macaskill -Next level street trials, czyli rower w wielkim mieście
http://www.youtube.com/watch?v=UbJ1sseQVbY&feature=related
New YouTube street biking star Danny MacAskill gets 2.5m hits in a week
http://www.telegraph.co.uk/telegraphtv/5237580/New-YouTube-street-biking-star-Danny-MacAskill-gets-2.5m-hits-in-a-week.html
Cyklotur http://www.cyklotur.com/
Dobre sklepy rowerowe http://dobresklepyrowerowe.pl/index.php
+ dużo opisów serwisowych http://dobresklepyrowerowe.pl/?menu=serwis
Sklep sportowo-turystyczny [link:15]https://www.sklep-presto.pl/[/link:15]